Όταν η δημοκρατία υποτάχθηκε στο χρέος
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα ντοκιμαντέρ με παραγωγό το θεατή. Το DEBTOCRACY αναζητά τα αίτια της κρίσης χρέους και προτείνει λύσεις που αποκρύπτονται από την κυβέρνηση και τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης.Το ντοκιμαντέρ διανέμεται δωρεάν από 6 Απριλίου 2011, χωρίς δικαιώματα χρήσης και αναμετάδοσης και θα υποτιτλιστεί σε τουλάχιστον τρεις γλώσσες.
Το πρώτο ελληνικό ντοκιμαντέρ που στηρίχθηκε αποκλειστικά στην οικονομική ενίσχυση των θεατών και το οποίο θα διατίθεται χωρίς δικαιώματα χρήσης και αναμετάδοσης.
Οι συντελεστές του Debtocracy συνομιλούν με ορισμένους από τους σημαντικότερους οικονομολόγους, πολιτικούς και δημοσιογράφους που παρουσιάζουν εναλλακτικές ερμηνείες αλλά και προτάσεις για την κρίση δημοσίου χρέους της Ελλάδας και της Ευρωζώνης. Οι δημοσιογράφοι Αρης Χατζηστεφάνου και Κατερίνα Κιτίδη, που υπογράφουν το σενάριο και τη σκηνοθεσία, παρακολουθούν την πορεία χωρών όπως ο Ισημερινός, που δημιούργησαν Επιτροπές Λογιστικού Ελέγχου αλλά και την αντίστοιχη προσπάθεια που ξεκίνησε στην Ελλάδα.
Έχοντας πραγματοποιήσει γυρίσματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και μέσα από κινούμενα σχέδια και animation το Debtocracy παρακολουθεί την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας από τη δεκαετία του '70 και εξηγεί τις έννοιες του απεχθούς και του παράνομου χρέους που βαραίνουν και την Ελλάδα.
Στο Debtocracy μιλούν, μεταξύ άλλων, οι ακαδημαϊκοί Ντέιβιντ Χάρβεϊ, Σαμίρ Αμίν, Κώστας Λαπαβίτσας και Ζεράρ Ντιμενίλ, ο φιλόσοφος Αλέν Μπαντιού, ο επικεφαλής της επιτροπής λογιστικού ελέγχου του Ισημερινού Ούγκο Αρίας, ο πρόεδρος του CADTM Ερίκ Τουσέν, δημοσιογράφοι όπως o Άβι Λιούις (συγγραφέας/σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ The Take - Η κατάληψη) και ο Ζαν Κατρμέρ (Liberation). Ακόμη προσωπικότητες όπως ο Μανώλης Γλέζος και η αντιπρόεδρος του γερμανικού κόμματος Die Linke Ζάρα Βάγκενκνεχτ.
Τη μουσική υπογράφει ο Γιάννης Αγγελάκας και το μοντάζ ο Αρης Τριανταφύλλου ενώ την παραγωγή ανέλαβε η εταιρεία BitsnBytes του Κώστα Εφήμερου.
Η δημιουργία του Debtocracy οφείλεται αποκλειστικά στους εκατοντάδες ανώνυμους και επώνυμους «συμπαραγωγούς» μας που κάλυψαν μέσα σε λίγες ημέρες τα έξοδα παραγωγής και συνέχισαν να συνεισφέρουν για τα έξοδα διανομής.
Παρακολουθείστε το εδώ ή κατεβάστε το για να το δείτε με την ησυχία σας όποτε θελήσετε και κρατήστε το σαν σημείο αναφοράς σε αυτά που μας συμβαίνουν είτε πρόκειται να μας συμβούν :
http://debtocracy.gr/
Συνιστώ να το παρακολουθήσουμε για την δική μας έγκυρη ενημέρωση μέσα στον ορυμαγδό της σχετικής πληροφόρησης και παραπληροφόρησης που κυκλοφορεί αυτή την εποχή. . . .
Και όσοι αισθανθούν την ανάγκη και έχουν και την δυνατότητα, θα μπορούν να κάνουν και μιά μικρή προσφορά ενίσχυσης αυτής της χρήσιμης κίνησης . . .
Γιώργος Θ. Κάργας
===================================================================================
Διαβάστε την συνέντευξη του Α. Χατζηστεφάνου στην iefimerida.gr
Debtocracy: το ντοκιμαντέρ-πρότυπο στον καιρό της κρίσης που μιλάει για το χρέος και προβάλλεται διαδικτυακά από την Τετάρτη 6 Απριλίου, είναι έτοιμο. Κανένας τηλεοπτικός σταθμός δεν παρήγγειλε τη δημιουργία του, καμία χορηγία δεν βοήθησε με τα χρήματά της. Όλα τα έξοδα καλύφθηκαν αστραπιαία από όσους ανταποκρίθηκαν σε διαδικτυακό κάλεσμα και θέλησαν να στηρίξουν μια ανεξάρτητη δημοσιογραφική προσπάθεια.
Ο Άρης είναι άυπνος, κουρασμένος, όμως είναι εκεί μαζί με την υπόλοιπη ομάδα για να ελέγξουν και την τελευταία λεπτομέρεια. 6-7 άτομα θα είναι κρεμασμένα πάνω απ΄ τις οθόνες του μοντάζ μέχρι την τελευταία στιγμή. Η Κατερίνα Κιτίδη, η οποία είναι το άλλο βασικό πρόσωπο πίσω απ’ όλο το εγχείρημα, δυστυχώς δεν κατάφερε να έρθει στη συνάντηση.
Το Debtocracy ασχολείται με το πρόβλημα του χρέους. Του ελληνικού, του παγκόσμιου, δεν έχει σημασία. Είτε μιλάμε για την Ελλάδα είτε για τον Ισημερινό, οι τρόποι και οι λόγοι δημιουργίας του είναι οι ίδιοι, μας λέει ο Άρης. Το θέμα είναι πώς θα το αφήσουμε πίσω μας. Στον Ισημερινό πάντως τα κατάφεραν. Με το Debtocracy o Άρης φιλοδοξεί να δείξει μια πιθανή διέξοδο και σε μας. Κι αν ακόμα αγνοήσουμε όσα έχει να μας πει, ίσως δώσει περισσότερη σημασία κάποιος Ισπανός ή Πορτογάλος. Η ομάδα του Άρη και της Κατερίνας, με σύμμαχό της τη σύγχρονη τεχνολογία και τη βοήθεια οποιουδήποτε θέλει να διακινήσει ελεύθερα τη δουλειά τους, θα φροντίσουν να φτάσει η πληροφορία όπου υπάρχει ανάγκη.
Ας τα πει όμως καλύτερα ο Άρης...
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: M.HULOT & ΠΕΤΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΦΩΤΟ: FREDDIE F.
Γιατί δεν θέλατε χορηγούς;
Τη ζήσαμε τη δικτατορία των χορηγών σε άλλα μέσα. Τους είδαμε πώς έχουν αρχίσει να παρεμβαίνουν στο δημοσιογραφικό έργο πολύ πιο επιθετικά απ’ τις πολιτικές παρεμβάσεις που γίνονται κατά διαστήματα. Σε ένα περιοδικό, για παράδειγμα, εκτός από δημοσιογράφο έχεις και άνθρωπο από το εμπορικό τμήμα που προτείνει θέματα. Σκεφτήκαμε πως δεν θέλουμε κάτι τέτοιο. Επίσης, δεν θέλαμε βοήθεια από κόμματα ή από κάποιον που θα ήθελε να παραβεί έστω και έμμεσα, λέγοντας ότι, ναι μεν συμφωνώ με την βασική ιδέα, αλλά μην χτυπήσετε το ευρώ ή μην χτυπήσετε τις τράπεζες, εκεί να είστε λίγο πιο μαλακοί. Θέλαμε να ξεφύγουμε από όλα αυτά. Λίγο πολύ τα ζούμε καθημερινά και στα mainstream media, έμμεσα η άμεσα.
Ποια ήταν τελικά η οικονομική ανταπόκριση του κοινού; Τα βγάλατε πέρα;
Αρχικά πορευθήκαμε κάπως όπως ένας μαθητευόμενος μάγος. Ξεκινήσαμε με ένα πιο μικρό πρότζεκτ, να κάνουμε ένα ντοκιμαντέρ για το χρέος. Βάλαμε λεφτά απ’ την τσέπη μας και κάποια στιγμή που βρεθήκαμε να είμαστε 4-5000 ευρώ μέσα σκεφτήκαμε να ανοιχτούμε στον κόσμο. Δεν θέλαμε χορηγίες, δεν θέλαμε τίποτα, δεν μπορούσαμε πλέον να το αντέξουμε, οπότε είπαμε πως αν θέλετε μια ανεξάρτητη παραγωγή στην οποία ο καθένας θα μπορεί να είναι συμπαραγωγός και να μπει στο τέλος το όνομά του, δώστε ό,τι θέλετε. Ζητήσαμε να βοηθήσουν οι άνθρωποι οικονομικά και από κάποια στιγμή και μετά δεν μπορούσαμε να τους σταματήσουμε. Άρχισαν να δίνουν από ένα ευρώ μέχρι 200 και 300 (!) και το βασικό ποσό των 8.000 ευρώ -που ήταν ο βασικός κορμός- καλύφθηκε μέσα σε δέκα μέρες. Το απίστευτο ήταν ότι, όταν κάποια στιγμή ανακοινώσαμε με μεγάλα κόκκινα γράμματα «καλύφθηκαν τα βασικά έξοδα» και «αν θέλετε τώρα βοηθάτε σε έξοδα διανομής», ο κόσμος συνέχιζε να δίνει χρήματα. Εμείς θα δίναμε ένα DVD, όμως τώρα με τα χρήματα που μαζεύτηκαν, μπορούμε να κάνουμε διανομή, να μεταφράσουμε σε άλλες γλώσσες, σκεφτόμαστε να συμμετάσχουμε σε φεστιβάλ, να φύγει για όλη την Ευρώπη. Μας ενδιαφέρουν πολύ οι χώρες τις περιφέρειας που έχουν ίδια προβλήματα με μας, Πορτογαλία Ιταλία κλπ.
Πως σκέφτεστε να γίνει η διανομή;
Η διανομή θα ξεκινήσει απ΄ το διαδίκτυο. Θα εμφανιστεί ονλάιν την Τετάρτη το βράδυ και ταυτόχρονα θα εμφανιστεί σε όλα τα μεγάλα τόρεντ, σε όλες τις ποιότητες, για όποιον θέλει να κατεβάσει. Από κει και πέρα θα κόψουμε μερικές χιλιάδες DVD που όποιoς θέλει θα μας παίρνει τηλέφωνο και θα του το στέλνουμε (για πιο μεγάλες ηλικίες, αν θέλει κάποιος να το δείχνει στην οικογένειά τους κλπ). Θα προχωρήσουμε και σε μια σειρά από προβολές σε σινεμά, τώρα συζητάμε για ημερομηνίες κλπ. Προσφέρθηκε το σινέ Φιλίπ από μόνο του να μας δώσει χώρο, υπάρχουν κι άλλες προσφορές για να γίνουν κάποιες προβολές και θα κάνουμε και ένα τουρ. Εφόσον υπάρξει κάποια ανταπόκριση θα προσπαθήσουμε να κάνουμε και κάποιες παρουσιάσεις σε κεντρικές χώρες της Ευρώπης: Ισπανία, Πορτογαλία κλπ. Το βασικό χαρακτηριστικό είναι ότι δεν υπάρχουν δικαιώματα χρήσης αναμετάδοσης. Μπορεί ο καθένας να χρησιμοποιήσει το ντοκιμαντέρ με όποιο τρόπο θέλει αρκεί να αναφέρει την πηγή.
Υπάρχουν ελληνικά πρόσωπα που συμμετέχουν το ντοκιμαντέρ;
Όχι, κινηθήκαμε περισσότερο στο εξωτερικό. Θέλαμε κάποιους ανθρώπους που τους θεωρούμε εμείς αφρόκρεμα στο χώρο τους, παρόλο που μπορεί να είναι ονόματα που δεν τα ξέρει ο πολύς κόσμος. Ξεκινήσαμε από φιλοσόφους, τον Αλέν Μπαντιού , τον οικονομολόγο Ντέιβιντ Χάρβεϊ, για να φτάσαμε στον Σαμιρ Αμίν, δηλαδή κορυφές στα μη mainstream Οικονομικά, δηλαδή στην μη ορθόδοξη σκέψη. Με Έλληνες δεν ασχοληθήκαμε πάρα πολύ, μείναμε στο Μανώλη Γλέζο, ως μια πιο ιστορική μορφή, αντιπροσωπεύοντας αν θέλεις τον κύκλο από την γερμανική Κατοχή στην οικονομική κατοχή. Η δεύτερη ελληνική φωνή είναι του Κώστα Λαπαβίτσα, πάλι όμως με την ιδιότητα του, σαν καθηγητής στο SOAS του Λονδίνου, που είναι και απ’ τους βασικούς που έφεραν την ιδέα για τη δημιουργία Επιτροπής Λογιστικού Ελέγχου (ΕΛΕ).
Πως τους προσεγγίσατε όλους αυτούς;
Υπήρχε ένας ενθουσιασμός όταν άκουγαν τι κάναμε, επειδή το βασικό μας θέμα πραγματεύεται τη δημιουργία μιας επιτροπής λογιστικού ελέγχου, δηλαδή λέει ανοίξτε τα βιβλία του λογιστικού χρέους να δούμε τι είναι παράνομο, τι είναι απεχθές και να αποδείξουμε ότι δεν πρέπει να το πληρώσουμε. Αυτό ως ιδέα είχε πολύ μεγάλη απήχηση σε όλο αυτό τον κόσμο της εναλλακτικής σκέψη. Για λόγους οικονομίας πήγαμε στο Ντακάρ της Σενεγάλης για το Παγκόσμιο Κοινωνικό φόρουμ, όπου βρήκαμε μαζεμένα πάρα πολλά πρόσωπα. Αντί δηλαδή να κάναμε 5 ταξίδια κάναμε ένα.
Έχετε κάποια σχέση με την υπάρχουσα πρωτοβουλία για την δημιουργία ΕΛΕ;
Αυτήν παρακολουθούσαμε στην ουσία και τα μέλη της μας βοήθησαν. Όμως δεν συνδεόμαστε οργανικά μαζί τους. Από κει ξεκίνησε η ιδέα για το ντοκιμαντέρ.
Υπήρξε ανταπόκριση του ΣΚΑΪ για το ντοκιμαντέρ;
Εγώ σαν υπάλληλος του ΣΚΑΪ (τότε) τους είπα ως όφειλα ότι δουλεύω σε μια ανεξάρτητη παραγωγή. Είναι ούτως η άλλως προσβάσιμη από όλους.
Ενδιαφέρθηκε κανείς να δει με τι ασχολείσαι επί της ουσίας;
Μου είπαν κάποια στιγμή φέρε να το δούμε, αλλά τις μέρες που ήταν να το πάω είχαν πιο σημαντικά πράγματα να μου πουν! (γέλια)
Συνδέεται νομίζεις η απόλυσή σου με το ντοκιμαντέρ;
Δεν θέλω να το συνδέσω απαραίτητα. Θεωρώ όμως απαράδεκτο μετά από 15 χρόνια στο ΣΚΑΪ να μου λέει ο φρουρός «δεν μπορείς να μπεις εδώ». Δεν μου επιτράπηκε να μπω ούτε στο κτίριο της Καθημερινής, με την οποία είχα και έχω, η τουλάχιστον νομίζω πως έχω, συνεργασία ακόμα. Ο τσαμπουκάς του «δεν μπαίνεις» με ενόχλησε περισσότερο.
Ποιος ήταν ο επίσημος λόγος της απόλυσής σου;
Ο επίσημος λόγος ήταν οι περικοπές. Και το τηλεοπτικό Infowar λόγω περικοπών υποτίθεται πως σταμάτησε, ενώ εμείς το μόνο που κάναμε ήταν μια μείξη υλικού, δεν είχε εξωτερικά γυρίσματα, δεν είχε τίποτα. Κόστιζε μόνο τις εργατοώρες του μοντάζ. Και την ραδιοφωνική εκπομπή την έφτιαχνα σχεδόν μόνος μου και με τον ίδιο μισθό που προέβλεπε η σύμβαση από το 2005. Δηλαδή, δεν με απέλυσαν εντέλει για το οικονομικό.
Να επιστρέψουμε στο ντοκιμαντέρ. Τι θα κάνετε στην περίπτωση που υπάρξει κέρδος; Αυτοί που συμμετέχουν θα πάρουν κάτι;
Λεφτά έχουν βγει ήδη, όμως η Κατερίνα Κιτίδη και εγώ δουλεύουμε αφιλοκερδώς. Οπότε, αν υπάρξει κέρδος που θα υπερκαλύψει και τα έξοδα διανομής προτιμάμε να ανοιχτεί ένας λογαριασμός για επόμενο πρότζεκτ. Όσοι συμφωνούν συνεχίζουν, όσοι διαφωνούν παίρνουν πίσω τα λεφτά, πράγμα πολύ απλό με τις διαθέσιμες υπηρεσίες (PayPal κλπ.). Το Debtocracy ήταν ένα πείραμα για το αν μπορεί να υπάρξει μια τέτοια δημοσιογραφία στηριγμένη απ’ τον κόσμο και ακόμα δεν το έχουμε χωνέψει ότι πήγε τόσο καλά. Γι αυτό είμαστε κι απροετοίμαστοι για το επόμενο βήμα. Δηλαδή πιστεύαμε ότι θα μπούμε μέσα και τελικά μπορεί να υπάρξει και κέρδος. Στο επόμενο βήμα μας, πάντως, θα φροντίσουμε να πληρωθούν όλοι οι συνεργάτες μας για να τεστάρουμε αν αυτό το είδος δημοσιογραφίας είναι βιώσιμο.
Σε εφημερίδα θα το έδινες;
Ναι, ευχαρίστως. Στόχος είναι όποιος θέλει να μπορεί το διανείμει . Μπορώ να σκεφτώ εφημερίδες που δεν θα ήθελα να το δω, αλλά δεν μπορούμε να το σταματήσουμε. Πλέον δεν έχουμε και δικαίωμα.
Το Infowar θα συνεχίσει;
Η εκπομπή θα συνεχίσει σίγουρα, όμως δεν ξέρουμε ακόμα με ποια μορφή. Το Press Project μου πρόσφερε αμέσως «πολιτικό άσυλο» και είχε και μια ηθική αξία ότι την προηγούμενη Κυριακή δεν σταμάτησε.
Υπάρχει μεγάλο ρεύμα στα κοινωνικά δίκτυα, twitter, facebook κλπ, σχετικά με τη δουλειά σας. Πως το αντιμετωπίζετε αυτό;
Ναι, όντως πήγε πολύ καλά. Εμείς απευθυνθήκαμε πολύ νωχελικά στα μεγάλα μέσα ενημέρωσης, δηλαδή κάναμε απλώς το πολύ τυπικό να στείλουμε ένα δελτίο τύπου. Δεν τους κυνηγήσαμε πολύ, ενδιαφέρθηκαν πάντως κάποιοι απ’ αυτούς. Ποντάραμε περισσότερο στον κόσμο.
Τελικά πόσο στοίχησε;
Τα βασικά ήταν 8.000 ευρώ. Από κει και πέρα αρχίζουν και βγαίνουν διάφορα, υποτιτλισμοί, διανομές… Ξεκινάς και δεν σταματάει πουθενά. Βέβαια, αυτό το 8.000 δεν είναι ένα ενδεικτικό ποσό σύγκρισης για άλλες εκπομπές. Δηλαδή, δεν μπορείς να πεις σε κάποιον που κάνει εκπομπή στη ΝΕΤ γιατί ζητάει 25.000, για παράδειγμα. Λογικά τα ζητάει, γιατί πληρώνει μισθούς κτλ.
Πως σου φαίνεται ο χώρος του ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα; Γίνονται περικοπές, κόβονται εκπομπές…
Δεν είναι και τόσο ακριβά τα περισσότερα. Υπάρχουν ακριβές παραγωγές, νομίζω όμως ότι αυτές είναι στα ιδιωτικά κανάλια και όχι στη δημόσια τηλεόραση. Είναι λογικό να δίνονται λεφτά για αποστολές στο εξωτερικό, οι οποίες είναι απαραίτητες για να μπορέσεις τελικά να επηρεάσεις άμεσα τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις. Δηλαδή, το ντοκιμαντέρ του Αυγερόπουλου για την Αργεντινή είναι για την Ελλάδα στην ουσία, όχι για την Αργεντινή. Αυτό που κάνουμε εμείς, που έχει στο επίκεντρο τον Ισημερινό, πάλι για την Ελλάδα είναι. Τα πλασάρουμε όλοι λίγο ως διεθνή -ενώ δεν είναι- για να περνάμε και κάποιους σκοπέλους λογοκρισίας ή αυτολογοκρισίας. Λες «Εγώ; Τι είπα; Για τον Ισημερινό μίλησα, όχι για τον Παπανδρέου».
Περιμένεις να έχεις απήχηση στο εξωτερικό με το Debtocracy; Έχεις ασχοληθεί με το κομμάτι της προώθησης έξω;
Ελπίζουμε να πάει καλά. Θα το υποτιτλίσουμε, θα το ανεβάσουμε και σε άλλες γλώσσες. Έχουμε πολλές προσφορές για υποτιτλισμούς, νομίζω θα υπάρξει ένα ενδιαφέρον. Νομίζω θα ασχοληθούν κι οι ξένοι επειδή πιάνουμε το θέμα της ευρωπαϊκής περιφέρειας και της αποτυχίας της, λέγοντας ότι είναι κοινό το πρόβλημα. Δηλαδή, ότι απέτυχε η ευρωζώνη και άρχισε να δημιουργεί ελλείμματα στην περιφέρεια και πλεονάσματα στο κέντρο, κυρίως στη Γαλλία και πολύ περισσότερο στη Γερμανία. Αυτό είναι κοινό για όλες τις χώρες. Με κοινό μηχανισμό γιγαντώθηκαν τα ελλείμματα και τα χρέη, ανεξαρτήτως αν κάθε χώρα παρουσιάζει ιδιομορφίες που τη διαφοροποιούν. Υπάρχει μια κοινή βάση για όλους, και αν το δεις ακόμη πιο πίσω, είναι μια δομική κρίση του ίδιου του καπιταλισμού. Οπότε, έχει πάτημα και για άλλους, άσχετα αν εμείς εστιάζουμε στην Ελλάδα. Νομίζω και ο Ισπανός θα δει πάρα πολλά και ο Ιρλανδός και ο Πορτογάλος θα δουν πολύ περισσότερα …
Πώς σου φάνηκε η προχθεσινή δήλωση του Στρος Καν για περισσότερο κράτος και λιγότερη αγορά; (γέλια)
Αυτό το πιάνουμε λίγο με τον Κώστα Λαπαβίτσα στο ντοκιμαντέρ, δηλαδή το ΔΝΤ είναι όσο κακό και τραγικό περιμέναμε, αλλά η ευρωπαϊκή κεντρική τράπεζα και η ΕΕ έχουν βγει πολύ πιο επιθετικά οπόσο μπορούσαμε να φανταστούμε. Κι αυτό δεν το λέω για να δικαιολογήσω το ΔΝΤ. Αυτό που βγαίνει από όλη την περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι πως έπεσαν οι μάσκες που έδιναν εθνικά χαρακτηριστικά στις κρίσεις και λέγανε «οι Έλληνες κάναν αυτό, οι Ιταλοί αυτό». Πλέον συνασπίσθηκαν οι από πάνω με τους από κάτω, σε όλο τον κόσμο. Το να φέρνει το Βερολίνο το ΔΝΤ (που είναι αμερικάνικο μαγαζί) για να ρυθμίζει τα δικά σου πράγματα, σημαίνει ότι προτεραιότητά τους είναι να φάνε τους από κάτω, παρά οι εθνικοί ανταγωνισμοί που εμείς νομίζαμε, δηλαδή Βερολίνου, Ουάσινγκτον, Ελλάδας κλπ.
Και πώς βλέπεις το δρόμο από εδώ και πέρα; Λύσεις υπάρχουν;
Τρομακτικό! Εύκολες λύσεις δεν υπάρχουν σε καμία περίπτωση, θα το πληρώσουμε πολύ ακριβά ό,τι και αν γίνει. Απλώς υπάρχει η επιλογή εάν θα το πληρώσεις και θα συνεχίσεις να είσαι σε μια περίοδο χρέους για αιώνες, ή αν θα το πληρώσεις μεν, αλλά θα μπεις σε μια αναπτυξιακή τροχιά και θα φέρεις και τους πολίτες στο προσκήνιο. Δηλαδή, δεν θα δουλεύεις για τις ξένες τράπεζες, θα δουλεύεις για τον πολίτη. Αλλά για το ότι ο απλός κόσμος εντέλει θα την πληρώσει, νομίζω δεν θα πρέπει να έχουμε αυταπάτες. Ακόμα και εγώ που προσωπικά λέω "παύση πληρωμών-έξοδος απ’ τό ευρώ", δεν εννοώ ότι αυτό είναι μια πανάκεια που λύνει τα προβλήματα. Θα το πληρώσεις ακριβά κι αυτό, αλλά εκεί φέρνεις τον πολίτη στο προσκήνιο και του λες πληρώνεις και ξαναβάζουμε τη βιομηχανία σε νέα βάση, αφήνουμε δεσμεύσεις σε ξένες τράπεζες κλπ. Υπάρχει και τρόπος να το πληρώσεις και να μη σου μείνει και τίποτα.
Η ιδέα της ΕΛΕ που προτείνει το ντοκιμαντέρ, πόσο ρεαλιστική μπορεί να είναι στην Ελλάδα σήμερα;
Η κυβέρνηση μπορεί να συστήσει μια επιτροπή λογιστικού ελέγχου, πράγμα που ακούγεται από αστείο έως ανέκδοτο. Το ’χουν κάνει και θα το ξανακάνουν πολλές φορές. Γενικά όλες οι επιτροπές είχαν αποτέλεσμα αφού πρώτα οι πρόεδροι, αρχηγοί κρατών τραπεζίτες κλπ, έφυγαν με τα ελικόπτερα. Δηλαδή, αν δεν γίνει απ’ τη βάση, αν δεν το επιβάλλει ο κόσμος με την αντίδρασή του, δεν έχει ελπίδα. Δηλαδή πρέπει να ξεκαθαρίσουν οι λογαριασμοί για μια δυο δεκαετίες και να βρούμε ποιος φταίει για Ολυμπιακούς, Goldman Sachs και εξοπλισμούς. Αν δουλέψει σωστά μπορεί να αλλάξει όλη η κοινωνία. Αλλά και πάλι είναι μόνο ένα όπλο, όχι ο αυτοσκοπός.
Ο κόσμος δεν αντιδράει όμως…
Ναι... Βέβαια, με όσους μιλήσαμε απ’ έξω μας θεωρούν ακόμα πρότυπο αντίστασης. Προσωπικά νομίζω ότι θα γίνει ένα μπαμ, αλλά δυστυχώς θα είναι βίαιο και τυφλό, γιατί δεν υπάρχει μια αριστερά να δώσει μια κατεύθυνση για κάτι παραπάνω.
Μήπως όμως ο κόσμος έχει δεχτεί όλο αυτό που γίνεται;
Πάντα στις μεγάλες εκρήξεις δεν είχαν προηγηθεί μια απίστευτη νηνεμία; Ένα μήνα πριν το Μάη του ‘68 η Le Monde μίλαγε για τη Γαλλία που βαριέται, πριν το Δεκέμβρη τα ίδια, ακόμα και πριν το Πολυτεχνείο... Είδαμε και μέσα απ’ το ντοκιμαντέρ πόσο διψάει ο κόσμος για πληροφορία -και δεν είναι μόνο η ανταπόκριση για το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ. Πηγαίναμε σε κάποιες μικροεκδηλώσεις φοιτητικές στην Καβάλα, στα Χανιά, εκδηλώσεις που παλιά δεν θα ερχόταν κανείς και πλέον ο κόσμος γεμίζει τις αίθουσες.. Και ποιος είμαι εγώ για να με ακούσουν; Ο κόσμος ήθελε να μάθει για την οικονομία.
Μήπως κανείς δεν ξέρει ακριβώς τι έχει συμβεί; Μήπως βλέπει μόνο το φόβο και την τρομοκρατία της ενημέρωσης και γυρνάει το κεφάλι;
Όλος αυτός ο ο πανικός έχει μέσα και μεγάλες ποσότητες ψέματος. Δηλαδή, ρωτάς τον κόσμο τι σημαίνει παύση πληρωμών και σου λέει ότι θα του κόψουν το μισθό και τη σύνταξη, ενώ η παύση πληρωμών είναι προς τους δανειστές. Αυτό που έχει κερδίσει η προπαγάνδα φτάνει και περισσεύει… Νομίζω πως τα ΜΜΕ έδειξαν ότι είναι τμήμα των ελίτ και ο λόγος που περνάνε τη συγκεκριμένη «γραμμή» δεν είναι απλώς για να γλύψουν την κυβέρνηση. Η κυβέρνηση γλείφει τα ΜΜΕ. Οι επιχειρηματίες είναι αυτοί που θέλουν το ΔΝΤ, δηλαδή έπεσαν οι μάσκες και εκεί, έδειξαν με ποιον είναι… Για να το δούμε και με παλιά μαρξιστική θεώρηση, το κράτος είναι που υπηρετεί τις ελίτ, τα οποία στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι και τα ΜΜΕ και όχι το ανάποδο… Γι’ αυτό και το ντοκιμαντέρ θα βγει ζωντανά σε live streaming στις 8 το βράδυ, παράλληλα με τα δελτία ειδήσεων.
Είπες ότι με το υλικό που μαζέψατε θα βγάλετε και αλλά παράλληλα ντοκιμαντέρ, για πες μας λίγο για αυτά..
Τα άλλα ντοκιμαντέρ δεν θα έχουν τόσο τρελούς ρυθμούς σε μοντάζ κτλ. Θα είναι περισσότερο στη λογική του ίντερνετ. Αφού έχεις δει το βασικό ντοκιμαντέρ και τον Λαπαβίτσα να προσπαθεί να εξηγήσει κάτι για τις τράπεζες η για την χρεοκοπία, θα μπορείς να δεις τα «έξτρας» για να μπορείς αν θες να εμβαθύνεις περισσότερο. Ο Ερικ Τουσεν η ο Ουγκαριας που έστησαν την επιτροπή λογιστικού έλεγχου στον Ισημερινό, μας μιλούν και εξηγούν με τις ώρες για το πώς στήθηκε όλο αυτό, οπότε όποιος θέλει μπορεί να δει ολόκληρες τις συνεντεύξεις..
Και τελικά όλη αυτή η εμπειρία της δημιουργίας αυτού του ντοκιμαντέρ, σας άφησε κάτι καινούριο;
Είδαμε μέσα απ’ το ντοκιμαντέρ και μια Αθήνα που δεν την είχαμε δει. Μιλάγαμε με τον πρόεδρο των Γιατρών του Κόσμου και μας είπε ότι αντιμετωπίζει το κέντρο της Αθήνας σαν να έχει «ανθρωπιστική κρίση Ουγκάντας». Με τον ίδιο τρόπο στήνουν το ιατρείο τους, με τον ίδιο τρόπο αντιμετωπίζουν το μικροσυνταξιούχο που έρχεται για βοήθεια με έναν κάτοικο της Ουγκάντας. Μας έλεγε ότι τον παίρνουν τηλέφωνο ανθρωπιστικές οργανώσεις προσφέροντας κάθε διαθέσιμη βοήθεια. Ειδικά απ’ τις πρώτες μέρες που μπλεχτήκαμε με το ΔΝΤ τα τηλέφωνα χτύπαγαν ασταμάτητα από ΜΚΟ, γιατί ήξεραν τι θα ακολουθήσει σιγά-σιγά. Όλο αυτό θα κάνει μια έκρηξη, δεν μπορεί να συνεχιστεί έτσι. Το θέμα είναι τι πολιτική διέξοδο έχει. Βέβαια και μόνη της μια έκρηξη φέρνει αποτέλεσμα κάποιες φορές. Δηλαδή η Αργεντινή είχε έκρηξη χωρίς να έχει κανένα ιδιαίτερο πολιτικό βάθος, βγάλανε πάλι μια κεντρώα κυβέρνηση Περονιστών, τους Κίρχνερ. Ακόμα κι έτσι όμως, επειδή έγινε απ’ τους πολίτες είπε ο Κίρχνερ «στοπ» στο ΔΝΤ…
Σενάριο/Σκηνοθεσία Κατερίνα Κιτίδη, Άρης Χατζηστεφάνου, Επιστημονική επιμέλεια Λεωνίδας Βατικιώτης,Σκίτσο/Animation Μάγδα Πλευράκη/BitsnBytes, Μουσική Γιάννης Αγγελάκας, Μοντάζ Άρης Τριανταφύλλου,Κάμερες Θανάσης Τσάντας, Julia Reinecke , Διεύθυνση Φωτογραφίας Άρης Χατζηστεφάνου, Συντελεστές Μιχάλης Αλιμάνης, Αγγελική Γαϊδατζή, Φανή Γαϊδατζή, Ιουλία Κιλέρη, Μαργαρίτα Τσώμου Παραγωγή Κώστας Εφήμερος, 2011 - BitsnBytes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου