Nodic folkboat
Το Nordic folkboat είναι ένα μικρό ιστιοφόρο διάσημο για τις εξαιρετικές δυνατότητές του στην θάλασσα και την αξιοπλοΐα του σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Ο σχεδιασμός αυτού του σκάφους, ήταν το αποτέλεσμα ενός διαγωνισμού ο οποίος διοργανώθηκε από την Scandinavian yacht racing union το 1942.
Σκοπός του διαγωνισμού ήταν η δημιουργία ενός ιστιοφόρου αξιόπλοου, εύκολου στο χειρισμό και χαμηλού στο κόστος κατασκευής και συντήρησης .
Ο διαγωνισμός δεν είχε έναν συγκεκριμένο νικητή και ένα συγκεκριμένο σχέδιο, αλλά υπήρχαν καθώς φαίνεται πολλά ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά, σε πολλά σκάφη.
Για αυτό, οι διοργανωτές προσέλαβαν έναν επαγγελματία σχεδιαστή σκαφών, τον Tord Sunden ο οποίος επέλεξε τα καλύτερα στοιχεία από το κάθε σχέδιο και τα προσάρμοσε σε ένα υβριδικό σχέδιο με τον καλύτερο τρόπο.
Το αποτέλεσμα αυτού του συνδυασμού τελικά έγινε ένα διεθνώς αναγνωρισμένο και αγαπημένο από τους ιστιοπλόους απανταχού του πλανήτη, σκάφος το οποίο διατηρεί την αξία τον θαυμασμό και την εκτίμηση των ιστιοπλόων, ακόμα και μετά από 70 και πλέον χρόνια.
Το πρώτο Nordic folkboat κτίστηκε στο Coteborg της Σουηδίας και αυτή την στιγμή, περισσότερα από 4000 σκάφη αυτού του τύπου, ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο.
Το κλασσικό Nordic folkboat είναι ναυπηγημένο από ξύλο, με καβαλικοτή αρμολογία.
Το σκάφος έχει ένα ανοικτό cockpit και χαμηλή καμπίνα. Το εσωτερικό του χαρακτηρίζεται από την απλότητα και τον λίγο χώρο , οι ανέσεις σε αυτό το σκάφος μπορούν να χαρακτηριστούν και ως Σπαρτιατικές κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την μοντέρνα φιλοσοφία των σκαφών που σαφώς είναι ποιο πολυτελή και με μεγαλύτερους χώρους ενδιαίτησης αλλά με μικρότερες δυνατότητες στην αντιμετώπιση δύσκολων καιρικών φαινομένων.
Η ιστιοφορία του, είναι μια απλή ιστιοφορία τύπου sloop με τα ξάρτια να τεντώνουν έντονα το κατάρτι επιτρέποντας στο σκάφος να ταξιδεύει καλά, τόσο σε ελαφρύ, όσο και σε δύσκολο καιρό, πέρα από τις απαιτούμενες προσδοκίες.
Το 1966 ο Tord Sunden , παρουσίασε ένα νεοτερισμό στον τύπο αυτού του σκάφους, με επίπεδη αρμολογία το οποίο μέχρι και πρότινος ονομαζόταν “international folkboat” .
To σκάφος ήταν ελαφρός μεγαλύτερο, με περισσότερες ανέσεις από το αρχικό. Εξαιτίας αρκετών προσπαθειών αντιγραφής του σκάφους αυτού με αυτό το γενικό όνομα, η ονομασία international folkboat απαγορεύτηκε και από το 1984 και μετά, το μοντέλο αυτό ονομάζεται if-boat και ναυπηγείτε από το ναυπηγείο Marieholms Bruk στο smaland της Σουηδίας.
Υπάρχουν διάφορες εκδοχές του σκάφους αυτού με τα ίδια περίπου χαρακτηριστικά αλλά ευδιάκριτες διαφορές.
Από το 1968, άρχισε η επιτυχής μετάβαση του υλικού κατασκευής του σκάφους και πλέον τα folkboats άρχισαν να ναυπηγούνται από πολυεστέρα
Δυνατότητες υπερωκεάνιων ταξιδιών
Από την δεκαετία του 50, τα folkboats άρχισαν να προσελκύουν το ενδιαφέρον πολλών ιστιοπλόων μεγάλων αποστάσεων λόγο του χαμηλού κόστους του σκάφους και της αξιοθαύμαστης αξιοπλοΐας του σε δύσκολους καιρούς παρά το μικρό του μέγεθος.
Αξιοσημείωτα παραδείγματα ταξιδιών είναι :
· Η Ann Gash από την Ααυστραλία η οποία έκανε τον γύρο του κόσμου, μόνη της με το σκάφος Llimo από το 1975 μέχρι το 1977.
· 1962-1963 ο Andrian Hayter από την Μ. Βρετανία ταξίδεψε έως την Ν. Ζηλανδία με το σκάφος Valkyr
· Lt, Cal. H.G. ταξίδεψε το διάσημο folkboat “Jester” στον πρώτο αγώνα διάπλου του Ατλαντικού χωρίς πλήρωμα
· Ο Mike Richie ταξίδεψε στην συνέχεια με το Jester σε αρκετούς αγώνες διάπλου του Ατλαντικού μέχρι που το σκάφος βυθίστηκε ύστερα από σοβαρή ζημιά που υπέστη. Ο ίδιος σώθηκε και συνέχισε να αγωνίζεται για πολλά χρόνια με μια ρέπλικα του Jester .
· Rozelle Raines κυβερνώντας το σκάφος Martha Mc Gilda, ήταν η πρώτη βρετανίδα που ταξίδεψε με σκάφος μόνη στην Ρωσία το 1960.
· Η Sharon Sites Adams ταξίδεψε από την Καλιφόρνια στην Χαβάη το 1965. Ήταν η πρώτη γυναίκα που διέπλευσε μόνη με σκάφος χωρίς πλήρωμα, αυτή την διαδρομή.
Η εξάπλωση αυτού του τύπου σκάφους είναι διεθνή και folkboats βρίσκονται αυτή την στιγμή, σε όλα τα μήκη και πλάτη της υδρογείου με τους μεγαλύτερους καταγεγραμμένους στόλους να ανήκουν στις χώρες : Σουηδία «1300 καταγεγραμμένα σκάφη», Δανία «1125», Γερμανία «900», Φινλανδία «400» Μ. Βρετανία «100», Αμερική «100», Ολλανδία «48»
Τεχνικά χαρακτηριστικά :
§ Length (LOA): 7.68 m (25' 2")
§ Length on waterline: 6.00 m (19' 8")
§ Beam: 2.20 m, Sail area: 24.00 m² (258 ft²)
§ Draft: 1.2m (3' 11")
§ Weight: 1930 kg (2.12 Imp. tons) (minimum)
§ Ballast: 1050 kg (1.16 Imp. tons)
Το αξιοθαύμαστο ατού αυτού του τύπου long keel σκάφους είναι τα έρμα από χυτοσίδηρο που διαθέτει στην καρίνα του, τα οποία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% του συνολικού βάρους του σκάφους κάνοντας το folk boat εξαιρετικά στιβαρό και αξιόπλοο.
Το folk boat είναι ένας από τους μικρότερους τύπους σκαφών που έχουν κάνει και συνεχίζουν να κάνουν σε συχνή βάση διάπλους ωκεανών και παγκόσμιους πλόες με ένα η δύο ναυτικούς.
Θεωρείται από τα ποιο ασφαλή και εύχρηστα σκάφη χαμηλό σε κόστος συντήρησης και παρά το μικρό του μέγεθος, είναι ένας από τους βετεράνους των ωκεανών.
Πραγματικά ένα ποντοπόρο υπερωκεάνιο τσέπης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου